A Massey Ferguson hagyományosan, körülbelül tízévente frissíteni drasztikusan erőgépei megjelenését, illetve technológiai kínálatát.
A nagyívű változások két terüle-tet érintenek: a külsőt, amely a következő évtizedet is meghatározó irányvonalat kap, illetve a technológiát, aminek ugyancsak a jövőt kell tükröznie.
Az aktuális, évtizedes iránymutatásra kijelölt széria pedig nem más mint a vadonatúj Massey Ferguson 8S.
Az erőgép körvonalait már a 2019-es Agritechnika kiállításon megismerhettük, az ak-kor NEXT névre keresztelt koncepció vezette fel az MF 8S formáját. A Holdraszállás 50. évfordulójára készített traktor azonban nem csak egy vízió volt csupán, hanem összesen hétéves fejlesztés és tesztelés eredményeképpen született meg annak ér-dekében, hogy 2020 júliusában debütálhasson a nagyközönségnek Massey Fergu-son 8S néven.
Négy típus 205-265 lóerő teljesítmény között, 2020 év végére elérhető gépekkel!
A vadonatúj traktorok neoretro stílusban érkeznek, ami azt jelenti, hogy számos múlt-béli, legendás Massey Ferguson erőgép vonásait hordozzák magukon, csak épp mo-dern köntösben. Ilyen például a kardfogú tigrisfog minta a motorháztetőn az MF 100-as széria, vagy a teljesen szögletes kialakítású fülke az MF 2000—es széria után. A neoretro stílus egyik rendkívül érdekes külső megoldása az, hogy a motorháztető és a fülke nem ér össze, hanem egy több mint húsz cm-es hasadék „tátong“ a kettő között. Ennek előnye, hogy a motortér által keltett rezgések és hőterhelés egyáltalán nem érik el a fülkét, amely így tökéletesen nyugodt és halk (68 dB) munkahelyet biztosít a kezelőnek.
Az új MF 8S széria neoretro stílusban használ jellegzetes MF megoldásokat a múltból. Az MF 2000-as széria teljesen szögletes fülkéje (1), és az MF 100-as széria kardfogú tigris fogai (2) a múltat idézik, modern tálalásban. A motorháztető és a fülke között 24 cm-es rés található (3) hő, hang és rezgéselnyelő funkcióval a tökéletes kényelem ér-dekében.
Erőforrás és hajtómű – régi ismerősök modernizálva és egy újdonság
Az MF 8S széria motorja a már jól bevált 7.4 literes AGCO POWER, amelyet több mint egy évtizede építenek a 200-280 lóerő teljesítmény közötti Fergusonokba. A hathen-geres erőforrás legkisebb tagja 205 lóerő teljesítményt és 900 Nm nyomatékot képes leadni, míg a legerősebb verzió 265 lóeró/1.200 Nm paraméterekkel rendelkezik. A szériában továbbá elérhető 225 és 245 lóerős típus is. Az előbb említett maximális teljesítményértékek fölött még állandó +20 lóerő áll rendelkezésre rásegítés (boost) formájában, amennyiben a terhelés végett szükség van rá.
MF 8S.205 |
MF 8S.225 |
MF 8 S.245 |
MF 8S.265 |
|
Motor: |
AGCO Power, Stage V legmodernebb károsanyag kezelés |
|||
Hengerszám / űrtartalom: |
6 / 7.4 liter |
|||
Hajtómű: |
Dyna-7 (28/28 fokozat) és vadonatúj Dyna E-Power duplakuplungos (28/28 fokozat) |
|||
Max. teljesítmény 1.850 f/p: |
205 LE |
225 LE |
245 LE |
265 LE |
Max. teljesítmény rásegítéssel: |
225 LE |
245 LE |
265 LE |
285 LE |
Max. nyomaték már 1.000-1.500 f/p között leadva: |
900 Nm |
1.000 Nm |
1.100 Nm |
1. 200 Nm |
A sebességváltó háza táján jóval több történt, mint pusztán modernizáció. Az eddig használt Dyna-6 sebességváltókat áthangolta a gyártó, és így született meg a Dyna-7. A 4 főcsoporton belül itt már 7 sebességfokozat található, amelyek természetesen mind terhelés alatt kapcsolhatók.
Így összesen 28/28 fokozattal rendelkezik mind-egyik MF 8S, amennyiben a Dyna-7 váltóval rendeljük meg őket. A fokozatszám bőví-tés a hatékonyság növelése érdekében történt meg: a plusz sebességek zöme a 4-15 km/h munkatartományba került „beépítésre”.
A szériához elérhető másik sebességváltó vadonatúj a Massey Ferguson életében! A teljesen saját fejlesztésű, Dyna E-Power névre keresztelt hajtómű különlegessége a duplakuplungos felépítés. Ez fokozatmentes váltás érzetét kelti és teljesen kiküsz-öböli a nyomatékfolyam megszakítását még két főcsoport közti váltás esetében is! A 4 főcsoportban egyenként 7 fokozatot találunk, tehát ez a váltó is 28/28 fokozattal ren-delkezik. A duplakuplung nemcsak a nyomatékfolyam megszűnését hidalja át, ha-nem a menetkényelmet is javítja: egyáltalán nem érezni rántást még nagy terhelés-váltások alatt sem. A fokozatok kapcsolódása mindössze 9%-os áttétellel megy végbe, ami a gyakorlatban két fokozat között hozzávetőlegesen mindössze 0,5 km/h sebes-ség különbséget jelent. Ez pedig garancia arra, hogy mindig a munkához legjobban illő fokozatot tudjuk kiválasztani.
A vadonatúj Dyna E-Power duplakuplungos sebességváltó. Rántás nélküli főcsoport-váltások, szinte nulla teljesítményvesztés. A 28-ból 15 fokozat a 4-16 km/ tartomány-ban.
Az MF 8S széria ezzel a két váltóval debütál az elkövetkező hónapokban, a teljesen fokozatmentes Dyna-VT hajtómű pedig majd 2021 év végétől lesz elérhető. A trakto-rok 40 km/h vagy 50 km/h közúti tempóra képesek.
A hajtáslánc utolsó nagyon fontos eleme a motor és váltó mellett, a tengelytáv. Az MF 8S a kategóriájában az egyik leghosszabbat kínálja (305 cm). Ez garantálja, hogy a lóerők „le is érnek” a talajra, a traktor nagyon stabil és robusztus lesz tőle.
Fülke – jövőbemutató megoldások, elsőrendű kényelemmel ötvözve
Az MF 8S széria talán legjobban a jövőbemutató része a kabinja. Fentebb már írtunk róla, hogy a fülke és a motorháztető között rezgés és hőelnyelő rés található, de ez még csak ízelítő volt az újdonságok armadájából. Maga a kabin az egyik legtágasabb a kategóriában, ugyanis a neoretro szögletes dizájn végett a gömbölyű sarkok nem vesznek el értékes láb-és vállteret.
A kabinbelső a tágasság mellett rendkívül fejlett, de egyszerűen használható techno-lógiát kínál. A traktorok két felszereltségi szinttel érkeznek (Efficient és Excluvie). Mindkettőben alapfelszereltség az áttervezett Multipad joystick, amelyről a traktor szin-te teljes kezelése megoldható (pl: irányváltás, fokozatok váltása, emelőmű vezérlés, hidraulikaszelepek működtetése, stb.). A részletekre való odafigyelést jelzi, hogy a rádió/telefon vagy akár a légkondicionáló működtetés is a kartámlába van építve.
A kijelzők is igazi újdonságot jelentenek: eltűnik a hagyományos, kormánykerék mö-götti műszerfal, aminek egy ultramodern, jobboldali A-oszlopba épített terminál veszi át a helyét. Így nem kell lepillantanunk az útról, amennyiben a traktor alap adatait sze-retnénk látni. A színes, érintőképernyős „nagymonitor” az Exclusive felszereltségi szinten alapból beépítésre kerül az ülés jobb oldalán található karfa mellé. Az alapve-tő traktorfunkciók mellett automata kormányzást, szakaszvezérlést és egyéb precíziós technológiákat tudunk vele kezelni.
Ma már a szoftveres támogatás is a traktorfunkciók szerves része: az összes MF 8S erőgép alapfelszereltségben három év MF Connectivity előfizetést kap. A rendszer lényege, hogy felhő alapon egyedi azonosítóval a gép helyzetét és adatait lehet le-kérni, illetve a hibajelzések/szervizigény is elérhető telefonon/tableten/laptopon.
A-oszlopba épített Datatronic-5 monitor Alapfelszereltség műszerfal monitor érintőképernyős, 9 collos a MultiPad joystick
A Massey Ferguson 8S szériás traktorok már 2020-ban megérkeznek! A Dyna-7 vál-tóval felszerelt gépek már év végén elérhetők, míg a Dyna E-Power verziók 2021 év elejétől szállítható.